Neděle
1.
duben

Kolem dokola o QR kódech a tvorba vlastního

Kategorie: SEM, SEO, analytika, Komentáře: povoleny - 2
Kolem dokola o QR kódech a tvorba vlastního

Určitě měl v současnosti již každý tu čest s QR kódy. Začínají se relativně běžně objevovat v časopisech, na internetu i na mnoha dalších místech. Jak je však co nejlépe využívat? S tím vám rád pomohu v následujícím textu.

Nejlepší bude nejprve začít s teorií. QR kód byl vyvinut společností Denso Wave a jedná se v podstatě o 2D čárový kód, který obsahuje data nejen v horizontálním směru (jako např. čárový kód EAN), ale také ve vertikálním. Tím pádem je tento kód schopen pojmout mnohem větší množství dat než klasické čárové kódy. Konkrétně pojme QR kód v závislosti na druhu dat buď 7089 čísel, 4296 znaků, nebo 2953 bajtů.

Podstatnou vlastností je krom vysoké datové kapacity také Error Correction, tedy oprava chyb. Jsou zde celkem čtyři úrovně ochrany, které umožňují zvýšit odolnost kódů proti mechanickému poškození:

  • Level L - 7% poškození
  • Level M - 15% poškození
  • Level Q - 25% poškození
  • Level H - 30% poškození

Při použití jednotlivých úrovní opravy chyb je nutné pamatovat na to, že v závislosti na konkrétní úrovni se změní jak velikost vygenerovaného kódu, tak i jeho hustota. Pokud chceme vytvořit QR kód např. na vizitku, tak bude zcela stačit úroveň ochrany L. Je totiž velmi pravděpodobné, že některé levnější mobilní telefony s méně kvalitním fotoaparátem nebudou schopné kódy přečíst, protože při vysoké úrovni ochrany budou tyto kódy velmi husté.

Generátory a čtečky QR kódů

QR čtečka od Seznamu.Generátorů a čteček QR kódů existuje nepřeberné množství. Máme k dispozici dostatek zdarma dostupných generátorů jako např. generátor od Seznamu, Kaywa QR Generator nebo ZXing Project, který je podle mého názoru nejlepším volným generátorem. Umí vytvořit krom holého textu, sms, URL apod. také GEO pozici nebo událost v kalendáři. Pokud jde o čtečky, tak osobně používám čtečku od Seznamu, která je v současnosti zcela vystačující a je schopná kódy načítat do historie nebo je předávat dál.

Některé placené služby jako např. Good Survey umožňují také vytvářet QR kódy s vloženým obrázkem nebo v různých barvách, ovšem takové kódy jdou vytvářet i ručně a tedy zdarma. Větší výhodou je však možnost používat tzv. dynamické QR kódy, které umožňují přesměrovávat adresu a například v rámci marketingové kampaně dodatečně měnit cíl kódu (což může šetřit náklady).

Personalizovaný QR kód s vlastním logem

Jak vložit nějaký obrázek (logo) do QR kódu? Ačkoliv to vypadá na první pohled složitě, není to žádná věda. Podíváme-li se na čtyři stupně ochrany, které jsou vidět výše, tak je postup celkem jasný. Podle námi požadované velikosti loga, které hodláme vložit do kódu, zvolíme stupeň ochrany (pravděpodobně Q nebo H). Stačí tedy vygenerovat náš kód a do něj následně v nějakém editoru vložit malou verzi našeho loga.

Pokud budeme chtít ještě změnit barvu QR kódu, který je ve volných generátorech dostupný jen v černé, tak můžeme využít některého editoru jako je např. Photoshop. Zde pod menu Image – Adjustments najdeme Hue/Saturation (Ctr + U) a změníme barvu kódu (pozor na zatržítko Colorize).

Sledování návštěv stránek přes QR kódy pomocí Google Analytics.

Pokud budeme QR kódy používat pro předávání URL adres našich stránek a současně sledujeme jejich návštěvnost, tak bychom adresy v kódu měli označit, aby se návštěvnost nezobrazovala jako přímá (direct). Například při sledování stránek pomocí Google Analytics vytvoříme konkrétní odkaz na stránky s parametry utm_source, utm_medium a utm_campaign. Nejjednodušší způsob jak parametry správně přidat je prostřednictvím nástroje URL Builder.

Tvorba QR kódu s logem a srovnání velikosti kódu v závislosti na délce URL.Zde však připomínám, že pokud vložíme do QR kódu logo, musíme nutně použít vysoké úrovně ochrany a kód tak bude mnohem hustší a hůře čitelný. Můžeme si však pomoci tím, že využijeme nástroj pro zkracování URL adres, jako je např. bit.ly a naší adresu i se sledovacími parametry takto zkrátit, čímž zmenšíme i samotný QR kód. Výhoda je v tom, že tato služba nenaruší sledování kampaně pomocí parametrů, ale na druhou stranu při načtení kódu není hned vidět adresa našich stránek, což může budit trochu nedůvěru. I tento problém se však dá vyřešit! Prostě se na bitly.com zaregistrujte a budete moci své odkazy upravit do čitelného tvaru. Jak na to, se dočtete ve zvláštním článku o zkracování URL adres.

Snad je předešlý text dostatečně dobrým návodem pro všechny, kteří chtějí zjistit jak QR kódy fungují a jak je používat. Tak s chutí na ně!

HODNOCENÍ:

Gravatar | Rich
Rich
3. Červen 21:18
2
Myslíš bitly? Protože u toho QR kódu se dá samozřejmě všechno. Stačí se podívat, co nabídne vyhledávání obrázků na Google, když se zadá "personalized qr code".
Gravatar | Stefan
Stefan
31. Květen 09:02
1
je to fajná věcička, ale kdyby to ještě umělo styly písma (tučně, fonty etc...) pak by to bylo skvělé